dinsdag 24 april 2012

Dit Is De Dag

gedicht voor Radio 1, tijdens het debat over de verkiezingen op 24 april


Mijn val

In stukken lig ik op het Binnenhof
ik ben een uit de hand gevallen kabinet
leek degelijk in elkaar gezet
maar toch met halflege laatjes
gevuld slechts met een geblondeerde haar
een kwetsbare patiƫnt
een onbetaalbaar hypotheekje
en een kunstenaar zonder beleg
in de gracht zwemmen de jonge eendjes
zij geven ons misschien de hoop

kijk, daar gaat op de fiets mijn jonge baas
hij kijkt niet achterom naar later
heeft wat last nog van zijn kater
nu lig ik hier uiteengezet
een zonderschaduwkabinet

wie is er uit het juiste hout gesneden
wie maakt er met het rode potlood nieuwe lijnen
wie springt als eerste over de regenplas waarin ik lig
de zon moest eerst maar eens gaan schijnen.

1 opmerking: