vrijdag 27 december 2013

Interview n.a.v. mijn verhaal op de longlist van de Lowlands schrijfwedstrijd

Link naar het interview

Je hebt onder andere een theateropleiding gevolgd en schrijft verhalen en gedichten. Waarom wilde je ook meedoen aan de Grote Lowlands Schrijfwedstrijd?Ten eerste schrijf ik de laatste jaren steeds meer verhalen en wilde ik graag eens aan een verhalenwedstrijd mee doen om te kijken of ik daar succes mee zou hebben. Ik doe mee met alle schrijfwedstrijden die mij een kans geven om onder groter publiek en bij uitgevers in de picture te komen. De Lowlands wedstrijd was extra aanlokkelijk omdat ze het gesprek met een redacteur van Nijgh en Van Ditmar in het prijzenpakket hadden zitten. Erg jammer dat dat aan mijn neus voorbijgegaan.
In je verhaal ‘Twenty six’ lijkt het alsof de hoofdpersoon de dood van haar geliefde wegstopt, maar ondanks dat op de meest alledaagse momenten met hem geconfronteerd wordt. Waarom wilde je het verhaal over een ogenschijnlijk onverwerkte liefde insturen voor de wedstrijd?
In het woordje lijkt zit het suggestieve van deze vraag verborgen, als tevens in het woord waarom. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik een verhaal wilde schrijven zonder gouden randje. Rauw en met een vleugje absurditeit omdat ik het leven en ook de dood als behoorlijk absurd ervaar.
Ook zelfmoord speelt een grote rol in het verhaal, maar de achtergebleven vrouw pakt haar leven vrij snel weer op. Wat wil je daarmee zeggen?Dat het personage haar leven vrij snel weer oppakt is een interpretatie van de lezer. Ik heb proberen te beschrijven hoe het verlies van een geliefde aan zelfmoord op de meest onverwachte momenten,  in de raarste verschijningsvormen en op de meest bizarre plekken kan opduiken.
RinskeKegelquote
Een vrouw die een paar baantjes trekt, klinkt in eerste instantie niet zo spannend. Waarom heb je toch voor het zwembad gekozen als locatie van je verhaal?Ik vind zwembaden inspirerend en zwemmen is een bezigheid waarbij je niet hoeft na te denken, al zwemmend kom je al snel in een sfeer waarbij je gedachten dobberen, vergelijkbaar met het moment vlak voor het slapen gaan.  Als ik zelf ga zwemmen heb ik ook allerlei fantasie├źn over de mensen die daar ook zwemmen. Bovendien is iedereen halfnaakt, kwetsbaar. Die elementen vind ik mooi voor een verhaal.
Waar haal je de inspiratie voor je verhalen vandaan?Uit het leven zelf. Uit de manier waarop mensen met elkaar communiceren.
Had je voordat je aan het verhaal begon al een einde in je hoofd of verzin je tijdens het schrijven hoe het verhaal afloopt? 
Nee, ik had geen eind in mijn hoofd. Het heeft zich heel langzaam gevormd. Ik heb er steeds opnieuw naar gekeken en aangepast. Het einde maakte zichzelf.
Je hoort vaak van schrijvers dat ze een specifieke plek hebben waar ze het liefst schrijven. Waar schrijf jij het liefst?Ik schrijf graag in de trein, maar uiteindelijk komen mijn verhalen in hun definitieve vorm in mijn werkkamer achter de computer tot stand. Ik begin wel meestal met schrijven op papier en dan pas op de pc.
Sommige schrijvers hebben schrijfgewoontes, zoals vroeg in de ochtend schrijven, staand schrijven of liters koffie wegwerken voor ze beginnen. Wat zijn jouw schrijfgewoontes?Als ik een schrijfdag heb moet ik altijd eerst rustig opstarten en het huis moet zoveel mogelijk aan kant zijn, in elk geval de afwas gedaan. Dan heb ik rust in mijn hoofd en kan ik beginnen.
Heb je een schrijftip voor beginnende schrijvers?Ik heb er zelfs drie! Elke dag minimaal een A4 vol schrijven, aan wedstrijden meedoen en om feedback vragen van andere schrijvers.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen