woensdag 26 februari 2014

Leve de contradictie! De beoordeling van mijn gedicht in de top 1000 van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd.


Overlevingspakket

Rol mijn lichaam tegen een berg op
waar de lucht ijl is de grond koud
het uitzicht groots

laat me daar liggen in die ijle lucht
beloof me dat de maan opkomt
dat ik de sterren aan kan raken
zeg dat je weg gaat maar blijf

verzin vrieskou en  aasgieren
om me in leven te houden

Beoordeling:
De ik in dit gedicht verlangt naar een sublieme ervaring van een overweldigend landschap, een hoge berg met een groots uitzicht. Ze levert zich volledig over aan een ander, het is de ander die haar de berg op moet rollen, het is de ander die moet beloven dat de maan opkomt en dat zij de sterren aan kan raken, het is zelfs de ander die met zijn verbeelding moet zorgen voor dit grootste landschap waarin niet alleen vrieskou maar ook aasgieren de ik in leven moeten houden. Hoe hou je iemand in leven door aasgieren? Een beetje vreemde voorstelling, maar dat is dit alles dan ook een fantasierijke voorstelling. Het overlevingspakket is de ander waar de ik wel en geen afstand van wil doen. 'Zeg dat je weggaat en blijf'. De actie die de ander onderneemt redt niet alleen de ik maar ook dit gedicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen